Gdzie przecinek, gdzie kropka? Kilka słów o korekcie tekstów

Blog firmowy powinien zawierać teksty napisane przystępnie, ale i poprawnie. Błędy ortograficzne, stylistyczne, czy interpunkcyjne mogą sprawić, że czytelnik uzna wpis za niedbały i mało profesjonalny, a to oczywiście przekłada się na wizerunek firmy.

Najczęściej popełniane błędy

Chociaż większość osób publikujących swoje teksty w Internecie zna podstawowe zasady ortografii czy interpunkcji, to zdarzają im się błędy. W niektórych przypadkach wynika to z nieoczytania, jednak czasem błędny zapis pojawia się w przypadku słów o podobnym znaczeniu, ale innej pisowni, jak np. błędne żądzić i rządać, zamiast poprawnego rządzić i żądać. Uwagę należy zwrócić również na kontekst zdania. Jeśli chcemy uzupełnić zdanie o dodatkową informację, używamy partykuły zresztą, np. Produkt X łatwo się psuje, zresztą nie jest funkcjonalny. Ale jeśli idziemy do restauracji, otrzymujemy rachunek z resztą. Wiele błędów dotyczy pisowni łącznej i rozdzielnej, a do najczęściej popełnianych należą napewno, odrazu, na codzień, poprostu, narazie, zamiast poprawnych na pewno, od razu, na co dzień, po prostu i na razie. Pamiętajmy też, że poprawny zapis to naprawdę, nieprawda i naprzeciwko (a nie na prawdę, nie prawda i na przeciwko).

Kiedy stawiamy przecinek?

Wiele osób ma problem z interpunkcją – wszyscy wiemy, że na końcu zdania stawiamy kropkę, jeśli zaś chodzi o przecinki, to wiele zależy od interpretacji tekstu. Za ich pomocą możemy więc oddzielić zdania składowe, wtrącenia (oddzielane również za pomocą nawiasów lub myślników), a także w sytuacji gdy mamy do czynienia z powtórzeniami. Zasadniczo nie stawiamy przecinka przed takimi spójnikami, jak i, albo, a, ani, ni, bądź, niż, oraz, tudzież, o ile nie rozpoczynają one zdania wtrąconego. W przypadku połączeń dwóch spójników, jak chyba że, dlatego że, mimo że przecinek stawiamy przed całym wyrażeniem.

Wymienione wyżej błędy to tylko kilka przykładów spośród wielu pojawiających się często na blogach internetowych. Pisząc tekst sięgajmy do słownika, aby rozwiać wątpliwości co do zapisu konkretnego wyrazu, czy zasadności użycia znaków interpunkcyjnych. Wpis poprawny językowo i bez literówek to najlepsza wizytówka firmy, świadcząca o jej profesjonalizmie.

Potrzebujesz pomocy przy korekcie tekstów? Odezwij się do nas!

Kategoria: Copywriting

Podziel się tekstem:

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to Top